1 października wystartowała 11 edycja Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa (ECSM). Kampania organizowana jest przez agencję ENISA z inicjatywy Komisji Europejskiej. W tym roku skupia się na zagrożeniach, w których wykorzystywana jest socjotechnika.
Nasze społeczeństwo jest gotowe, aby korzystać z e-usług. Elektroniczna bankowość, zakupy online, bilety w komórce czy załatwianie spraw urzędowych za pomocą aplikacji mObywatel to rzeczywistość wielu ludzi, niezależnie od wieku. Wzrost liczby użytkowników zwiększa jednocześnie liczbę ataków, dlatego kwestia cyberbezpieczeństwa jest tak ważna.
Nadsański Bank Spółdzielczy stara się zapewnić swoim obecnym i przyszłym Klientom ochronę w tym zakresie organizując prelekcje w szkołach na temat bezpiecznego korzystania z Internetu. Publikuje na bieżąco informacje o zagrożeniach w bankowości elektronicznej czy mobilnej w mediach społecznościowych oraz na stronie internetowej banku: www.sanbank.pl. Dąży do zwiększenia świadomości i wymiany dobrych praktyk w obszarze cyberbezpieczeństwa wśród wszystkich użytkowników Internetu.
Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa to doskonała okazja do tego, by jeszcze mocniej skupić uwagę na kwestiach związanych z cyberbezpieczeństwem. Żyjemy w „epoce cyfrowej” , w której coraz więcej aspektów naszego życia podlega digitalizacji. Cyberbezpieczeństwo nie jest zatem abstrakcyjnym terminem, lecz istotnym czynnikiem wpływającym na nasz dobrostan. Dlatego warto pogłębiać wiedzę w tym obszarze poprzez inicjatywy takie jak ECSM – podkreślił Wojciech Pawlak, dyrektor Państwowego Instytutu Badawczego NASK.
Tegoroczna edycja Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa skupia się na zagadnieniach związanych z inżynierią społeczną (socjotechniką), czyli szerokorozumianym wykorzystaniu przez przestępców różnych technik manipulacji stosowanych w kampaniach phishingowych, wymierzonych w użytkowników Internetu.
Czym jest inżynieria społeczna w kontekście oszustw internetowych?
Zastosowanie inżynierii społecznej ma miejsce w sytuacji, w której dana osoba poddawana jest manipulacji w celu skłonienia jej do podejmowania określonych działań lub ujawniania poufnych informacji. Przestępcy wykorzystują te informacje, aby oszukać swoje ofiary i wykraść ich pieniądze. Ataki socjotechniczne mogą być przeprowadzane z wykorzystaniem różnych metod, np. poczty e-mail, komunikatora, telefonu lub osobistego kontaktu. Aby przyciągnąć uwagę potencjalnej ofiary, oszuści używają wielu fałszywych komunikatów, np. informacji o nieopłaconej fakturze, konieczności dopłaty do paczki, wygranej w konkursie albo informacji, że komputer został zainfekowany.
Oszuści stają się coraz bardziej kreatywni podczas atakowania osób prywatnych i organizacji. W związku z tym konieczne jest zachowanie czujności wobec nowych technologii i poważne traktowanie kwestii bezpieczeństwa w sieci. Zagrożenia cybernetyczne ewoluują w szybkim tempie, a zachowanie obywateli może odegrać zasadniczą rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa cybernetycznego. To nasza wspólna odpowiedzialność – podkreślił Thierry Breton, komisarz ds. rynku wewnętrznego ENISY.
Umiejętność rozpoznawania zagrożeń może ochronić nas przed atakami socjotechnicznymi.
Pamiętajmy! Edukacja jest najlepszą profilaktyką!