-
Bezpieczeństwo bankowości elektronicznej
W ostatnim czasie nasilają się cyberataki stosujące metodę „na fakturę”. Ofiara ataku otrzymuje maila z rzekomym plikiem faktury w załączniku lub w postaci linka. Komputer jest atakowany złośliwym oprogramowaniem po otwarciu linku lub załącznika. Należy zwrócić szczególnie uwagę na rozbieżności pojawiające się w nazwie firmy i domeny z której otrzymaliśmy wiadomość. Jeżeli w mailu otrzymujemy informację od firmy xyz.com a poczta przychodzi ze skrzynki
Bezpieczny komputer
- Regularnie aktualizuj system operacyjny oraz zainstalowane programy.
- Zainstaluj program antywirusowy i regularnie aktualizuj.
- Używaj oprogramowania typu firewall, które umożliwi kontrolowanie dostępu programów do sieci.
- Na co dzień używaj konta bez uprawnień administratora.
- Nie udzielaj dostępu do swojego komputera osobom trzecim.
- Ustaw automatyczne blokowanie komputera w przypadku kilkuminutowego braku aktywności użytkownika.
- W przypadku wykrycia złośliwego oprogramowania (wirus, trojan…) niezwłocznie je usuń. Następnie zmień hasła dostępowe do usług bankowych.
Bezpieczny Internet
- Nie otwieraj nietypowych załączników, linków do innych stron, szczególnie z nieznanych adresów pocztowych/nr.SMS/kont Facebooka.
- Unikaj podawania swoich informacji osobistych na nieznanych stronach. Pamiętaj Bank nigdy nie zażąda przesyłania skanów/zdjęć dokumentów przez Internet.
- Kontroluj poprawność adresu internetowego. Zmodyfikowany adres (np. zamiast google.com jest google.xx.com) świadczy o ataku poprzez tzw. stronę podszywającą się pod oryginał.
- Sprawdzaj czy połączenie ze stroną banku jest szyfrowane zweryfikowanym certyfikatem Obok zielonej kłódki powinien znajdować się napis: Nadsański Bank Spółdzielczy. Komunikat o błędnym lub niezweryfikowanym certyfikacie może świadczyć o próbie podszycia się.
- Staraj się wykorzystywać do bankowości internetowej jedynie zaufane urządzenia (komputery, telefony…) i zaufane sieci (Wifi).
- Jeżeli zauważyłeś odstępstwa w wyglądzie strony (dodatkowe klawisze, nietypowe komunikaty, inny wygląd) skontaktuj się z pracownikiem Banku.
Bezpieczny tablet, telefon
- Jeżeli kupiłeś używany telefon lub tablet usuń stare dane i przywróć do ustawień fabrycznych.
- Jeżeli sprzedajesz telefon lub tablet usuń wszystkie dane prywatne i przywróć do ustawień fabrycznych.
- Ustaw blokadę na dostęp do urządzenia mobilnego (np. hasło, PIN, symbol..).
- Zainstaluj oprogramowanie antywirusowe, wykonuj okresowe aktualizacje oraz skanowania.
- Nie instaluj podejrzanych aplikacji, które potrzebują zbyt wiele uprawnień. Np. aplikacja „latarka” nie potrzebuje dostępu do twoich zdjęć czy Wifi.
- Wykonuj kopie zapasowe i bezpiecznie je przechowuj.
Bezpieczne hasło
- Stosuj hasła o długości co najmniej 8 znaków zawierające duże, małe litery, cyfry oraz znaki specjalne (@#$%).
- Używaj różnych haseł do różnych usług. Hasło do bankowości powinno być inne niż hasło np. do poczty.
- Jeżeli masz podejrzenie, że ktoś zna twoje hasło zmień je.
- Co pewien czas profilaktycznie zmieniaj hasła.