Skip to main content
  • Aktualności
  • Uwaga! W okresie przedświątecznym wraca popularne oszustwo na "przesyłkę"!

Uwaga! W okresie przedświątecznym wraca popularne oszustwo na "przesyłkę"!

21-12-2023

Bądźmy ostrożni! W ostatnim czasie cyberprzestępcy masowo wysyłają wiadomości SMS podszywające się pod firmę InPost i Pocztę Polską z informacją o rzekomym braku adresu potrzebnego do dostarczenia przesyłki.

Poradnik bezpieczeństwa

 

Szanowni Państwo,

 
   


Mając na względzie konieczność prowadzenia cyklicznej edukacji klientów pod kątem ochrony przed cyberatakami, w załączeniu przekazujemy informację odnoszącą się do prób wyłudzenia danych od użytkowników kart za pośrednictwem fałszywych SMS. Jest to jedna z najczęściej występujących aktualnie metod ataków, które nasiliły się w okresie przedświątecznym.

Opis działania cyberprzestępców

Schemat      działania     cyberoszustów     opiera      się     na     masowej      wysyłce      wiadomości     SMS 

z informacją o rzekomych problemach z dostarczeniem przesyłki. Najczęściej przestępcy podszywają się pod wizerunki najbardziej rozpoznawalnych dostawców usług, np.: Poczty Polskiej, InPost, UPS, itp., aby wzbudzić w swoich potencjalnych ofiarach możliwie jak największe zaufanie. Starają się nakłonić odbiorców wiadomości do uzupełnienia danych na fałszywej stronie internetowej, do której prowadzi link zawarty w SMS-ie.

Umieszczony w wiadomości link, przenosi potencjalną ofiarę na fałszywą stronę, łudząco przypominającą prawdziwe strony firm kurierskich. Tam, pod pretekstem np. dopłaty za ponowną dostawę, znajduje się fałszywy formularz płatności. Cyberprzestępcy nakłaniają do wpisania danych karty płatniczej, które wykorzystują następnie do kradzieży pieniędzy z konta ofiary.

W jaki sposób chronić się przed tego typu cyberatakami?

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do autentyczności otrzymanego SMS-a, należy skontaktować się bezpośrednio z firmą lub instytucją, którą ma reprezentować nadawca. Należy użyć oficjalnego numeru telefonu lub adresu e-mail z oryginalnej strony internetowej, nie należy korzystać z danych podanych w SMS-ie.

 

Jeśli Klient podał dane kart płatniczych lub bankowości internetowej na fałszywej stronie, powinien należy skontaktować się ze swoim Bankiem.

Dodatkowe informacje znajdziecie Państwo na poniższych stronach 

https://www.facebook.com/p/CSIRT-KNF-100065127625555/  

https://www.gov.pl/web/baza-wiedzy/cyberbezpieczenstwo

 

 

Znajdziesz nas też tutaj